Epilogi: Mutta mehän olimme parisuhteessa

 

    Astelen mäen rivakasti ylös ja käännyn seuraavasta risteyksestä oikealle. Joulukuinen tuuli on navakka ja kylmä, ja uudelle kadulle kääntyessäni se lyö kirpeästi vasten kasvoja. Kyyneleet pyrkivät silmäkulmiini, kun tuuli tunkeutuu pääni yli vedetyn hupun sisään. Edessäni siintää pysäköityjä maijoja, jotka viitoittavat määränpäätäni. Reitti on tullut jo irvokkaan tutuksi. Maria seisoskelee poliisitalon edessä odottamassa mua. Hän on aina yhtä täsmällinen.

    En alkuun pitänyt Mariasta. Hän oli musta jotenkin, liian asiallinen. Silloin tosin olin niin vereslihalla, etten todennäköisesti olisi pitänyt kenestäkään. Annoin Marialle mahdollisuuden, ja onneksi annoin, sillä hän on totisesti näyttänyt arvonsa. Maria tuntee rajat. Hän ei tuputa itseään, mutta kysyy kuulumisia, jos pitkään aikaan rikosprosessissa ei tapahdu mitään. Pidän Marian jämäkkyydestä; hän löytää joka tilanteessa oikeat sanat.

    Maria tähyilee tyynen näköisenä taivaalle. Hänellä on yllään myrkynvihreä parka-takki. Hopeanharmaat hiuksensa hän on peittänyt kukikkaalla huivilla, suojatakseen korviaan piiskaavalta tuulelta. Tervehdimme lyhyesti, ja yhdessä tuumin kuljemme kohti laitoksen ovia.

    Puhelimeni soi Marian avatessa pääovea. Pujahdamme kylmältä suojaan. Vedän sormikkaat pois käsistäni ja vastaan puhelimeeni. Konstaapeli Nevalainen kysyy, olemmeko jo lähistöllä.

    ”Juuri tultiin tähän pääaulaan.”

    Edessämme oleva hissi kilahtaa ja aukeavan oven takaa tutkija Nevalainen astelee määrätietoisena luoksemme. Kättelemme, ja hän ohjaa mut ja Marian hissiin. Tämäkin manööveri on jo valitettavan tuttua. Ahtaassa hississä katselen vaivaantuneena seiniin. Maria höpöttelee Nevalaiselle Katiska-vyyhtiin liittyvästä oikeudenkäynnistä.

    ”Meilläkin on nämä turvallisuusohjeet tiukentuneet tässä viime kuukausien aikana”, Nevalainen kommentoi lyhyesti.

    Katseeni karkaa Nevalaisen lanteilla roikkuvaan asekoteloon, jota ei edellisellä kerralla ollut. Hissi kilahtaa ja astumme ulos Nevalaisen johtamana. Kapeaa toimistokäytävää pitkin hän ohjaa meitä eteenpäin ja sisään avonaisesta ovesta. Ikkunaseinustan ja toimistopöydän välissä on siististi vierekkäin kaksi penkkiä, joihin mä ja Maria istumme. Pöydän taakse asettautuu Nevalainen. Vastapäätäni on seinän peittävä Tampereen kaupunkia esittävä tiekartta. Se on lohdullinen osa tätä muuten tunkkaista ja beigeä toimistohuonetta. Edellisen käynnin annoin silmieni juosta pitkin Tampereen katuja samalla kun kerroin, kuinka Jori oli raivopäissään käynyt kimppuuni. Se oli helpompaa kuin Nevalaisen silmiin katsominen.

    Nevalainen on nuori ja komea poliisi. Hänellä on vaalea, siistiksi leikattu tukka, vaaleansininen kauluspaita, jonka helma on työnnetty laivastonsinisten prässihousujen sisään. Rintataskusta roikkuvassa henkilökortissa lukee ”vanhempi rikoskonstaapeli”. Hän on tiukka mutta sensitiivinen, toisin kuin edellisen tapauksen tutkija. Närkästyneenä ajattelen sitä setämiestä, joka mitätöi kokemani pahoinpitelyn.

    Havahdun ajatuksistani Nevalaisen aloittaessa pakollisen oikeudet ja velvollisuudet -rimpsun. Maria kertoo id-numeronsa. Kuuntelemme hetken tietokoneen näppäimistön napsuntaa Nevalaisen kirjatessa tietoja ylös. Sydämeni hakkaa vähintään yhtä kovaa kuin Nevalaisen sormet hyppivät näppäimistöllä.

    ”Noniin. Eli syyskuun 9. päivän tapahtumat.”

    Nevalainen irrottaa kätensä näppäimistöltä ja kääntää läpitunkevan katseensa muhun. Henkäisen syvää ja hieron hermostuneena reisiäni. Vilkaisen hänen sinisiä silmiään ja yritän saada sanoja järjestykseen pääni sisällä.

    ”Meillä oli ollut ihan mukava päivä takana, ja vietettiin iltaa Jorin luona. Päädyttiin sitten harrastamaan seksiä. Jossain vaiheessa Jori oli jo valmis ja antoi vielä mulle… Tai siis niin kuin tyydytti mua, mutta… Mulle tuli sitten sellainen olo, että olin saanut jo tarpeeksi. Mulla oli hyvä olla, mutta väsytti kovasti. Pyysin Joria lopettamaan, mistä hän jo oudosti jähmettyi. Hän alkoi sitten tivaamaan multa, mikä on. Yritin selittää hänelle, että sain jo tarpeeksi, en tarvitse enempää. Hän ei tyytynyt siihen vastaukseen, vaan mulkoili mua ja jo aika vihaisena jankkasi, että mikä nyt on, kun ei kelpaa. Että taasko hän on jotain tehnyt väärin. Kyllästyin hänen jankkaamiseensa, ja tokaisin, että hänkin vaikuttaa jo väsyneeltä.”

    Pidän tauon tarinastani ja tuijotan tyhjyyteen, kun mielessäni palaan takaisin illan tapahtumiin. Ahdistus tunkeutuu nieluani pitkin rintaani ja laajentuu. Ensimmäistä kertaa kerron kenellekään, mitä kesällä ja syksyllä tapahtui. Ensimmäistä kertaa sanon nämä asiat ääneen. Suustani purkautuvat sanat kuulostavat käsittämättömiltä. En voi edelleenkään uskoa, että kerron omasta elämästäni. Vaikka tiedän – tiesin – että Jori suuttui mulle mistä tahansa, ääneen sanottuna tapatumat kuulostavat järjettömiltä. Uskoisiko mua kukaan?

    Vilkaisen Nevalaista, joka kirjoittamisen tauottua jatkaa tarkkailuani.

    ”Se oli se triggeri sillä kertaa. Hän ponkaisi sängyltä ylös ja näin hänen olevan tosi vihainen. Raivoissaan. Hän alkoi sättiä mua, huutaa ja haukkua. Hän oli hirveän vihainen. Mua pelotti ja aloin itkeä, vaikka tiesin, ettei hän pidä siitä ollenkaan – että itken. Olin jo oppinut, mihin hänen raivokohtauksensa voivat johtaa, joten halusin äkkiä pois. Halusin lähteä kotiin. Nousin ylös sängyltä ja menin etsimään vaatteitani. Silloin hän hyökkäsi mun luo, repi ne vaatteet mun käsistä ja heitti ne pois. Ja sitten hän kävi muhun kiinni.”

    Kyyneleet valuvat poskiani pitkin tarinan edetessä. Muistot ovat kivuliaita.

    Pystyn edelleen kuulemaan hänen huutonsa korvissani, näkemään hänen katseensa, joka oli niin täynnä inhoa ja vihaa mua kohtaan, ja tuntemaan hänen kätensä ihollani ja kaulallani. Kehoni tärisee ja vaivihkaa Maria ojentaa nenäliinaa. Niistän nenäni ja pyyhin kyyneleitä poskiltani. Käteni ovat puuskassa vatsani päällä ja tutkin tiiviisti Tampere-kartan katuja ja kuntarajoja.

    ”Onko suhteessa ollut muuta väkivaltaa kuin tämä ja ne edelliset tapahtumat?”

    ”No, tavallaan. Se oli sellaista pientä, mitä tapahtui arjen keskellä. Ja paljon henkistä väkivaltaa. En oikein osaa kertoa, minä päivinä sitä on tapahtunut. Se koko suhde oli sellaista harmaat mössöä – selviytymistä.”

    ”Kerro silti vähän niistäkin.”

    Kiemurtelen penkillä yrittäen saada muistiini elämää Jorin kanssa. Sitä elämää, jota olin viimeiset kuukaudet yrittänyt unohtaa parhaani mukaan.

    ”Hän sai hirveän usein raivokohtauksia. Sellaisia hallitsemattomia. Hän meni aina silloin sellaisiin tiloihin, eikä hallinnut itseään. Silloin sitä väkivaltaa yleensä tapahtui. Tönimistä, käsiksi käymistä, tavaroilla heittelyä… Kerran hän tönäisi mut ja hakkasi mua tyynyllä, kun en hänen käskystään pystynyt lopettamaan itkemistä. Hän saattoi myös satuttaa itseään.”

    Vaikenen. Nevalainen kirjoittaa kertomaani koneelle.

    ”Onko ollut seksuaalista väkivaltaa?”

    Nielaisen ja henkeni salpaantuu. Silmieni eteen palautuu näkymä muistosta, joka on piinannut mua painajaisissa. Muisto on kuitenkin epäselvä – vain yksittäisiä kuvia sieltä täältä. Kuvia, joissa Jori painaa mua vasten sänkyä. Muisto kivusta lantiossani − kuin sisääni työnnettäisi puukkoa.

    ”No, on yksi tapahtuma, josta jäi vähän outo olo. Se on vaivannut mua, mutta mä en muista, minä päivänä se tarkalleen on tapahtunut. Se oli joku ilta hänen luonaan, ehkä elokuussa.”

    Kiroan omat aivoni. Miksi mä en muista paremmin? Rikkinäisen kaitafilmin välkkyminen silmissäni kiihtyy. Kuvat muuttuvat sitä sekavimmiksi, mitä kovemmin yritän saada niistä kiinni.

    ”Kirjaan sen nyt samalla ylös, niin kerro se, mitä muistat.”

    ”Meillä oli ollut riitaa sinä iltana.”

    Muistan pimeän eteisen ja raollaan olevan kylpyhuoneen oven, ja sen luoman valokiilan eteisen lattialla.

    ”Me oltiin yhdessä suihkussa ja siellä tuli sitä riitaa. Mä olin jotenkin kauhean väsynyt siihen kaikkeen. Siihen koko parisuhteeseen ja jatkuvaan väkivaltaan. Halusin pois sieltä, hänen luotaan. Menin pakkaamaan mun kassia, kun hän raivoissaan repi kaikki tavarat käsistäni ja tarttui muhun kiinni. Hän raahasi mua väkisin kohti sänkyä ja… Muistan, että hän sellainen mielipuolinen kiilto silmissään huusi mulle, ettei kukaan lähtisi mihinkään. Että nyt leikitään onnellista pariskuntaa, tai jotain muuta sellaista mielipuolista. Hän heitti mut sinne sänkyyn. Säikähdin hänen hullua mielentilaa ja käsiksi käymistä. Itkin hysteerisesti. Käännyin kyljelleen seinää vasten ja itkin. Hän tuli siihen mun taakse ja veti mun pikkuhousut alas. Mä en edes ymmärtänyt, mitä se aikoo. Mä en ymmärtänyt, että jollekin voisi tulla sellainen mieleen siinä tilanteessa.”

    ”Mitä vaatteita sulla oli päällä?” Nevalainen kysyy, kun kertomukseeni tulee tauko.

    ”Mulla oli kai vaan toppi ja pikkuhousut, kun suihkun jälkeen oli tarkoitus käydä nukkumaan.”

    Näppäimistön nakutus peittää hiljaisen hetken.

    ”Mut sitten se yhtäkkiä olikin mun sisällä. Säikähdin ja yritin nousta ylös, mutta hän painoi mut takaisin sänkyyn.”

    ”Osaatko sanoa kauan sitä kesti?”

    ”En… Muistan vaan, että mä itkin ja se sattui kauheasti.”

    ”Yrititkö estää häntä jotenkin?”

    ”En. En mä ymmärtänyt. Mä en ymmärtänyt, miksi se tekee niin! Sehän oli juuri pahoinpidellyt mut. Ja mähän itkin koko ajan. Mä vaan toivoin, että se loppuisi mahdollisimman pian.”

    Huone hiljenee pois lukien tuskaista itkuani. Muistojen tuoma kipu repii rintakehääni, enkä saa happea. Taivun kaksikerroin, jotta saan huutoitkettyä pahimman kipupiikin ulos. Pyyhin kasvojani Marian ojentamaan nenäliinaan. Nevalainen näyttää vakavalta.

    ”Tuo kuulostaa raiskaukselta”, Nevalainen toteaa ääneen ilmiselvän asian.

    Järkyttyneenä nostan katseeni käsistäni Nevalaiseen, joka katselee mua myötätuntoisesti sinisillä silmillään.

    Raiskaus? Mutta mehän olimme parisuhteessa.

    "Oletko sä kertonut näistä kenellekään?", Nevalainen jatkaa.

    "En... En nyt näistä syksyn tapahtumista. Mä en saanut kertoa kenellekään, että olemme taas yhdessä."

 

    Kuulustelin loputtua eroamme Marian kanssa poliisilaitoksen pihalla.

    ”Laita viestiä, jos tarvitset juttelukaveria. Ja mä myös otan suhun yhteyttä, jos mitään ei kuulu vähään aikaan”, Maria sanoo ennen kuin kääntyy ympäri ja lähtee omille teilleen.

    Vedän hupun korviini ja otan askeleen kohti myrskylukemia hipovaa tuulta.