46. luku: Loppu

    Jään töistä pois keksityn syyn varjolla. Oloni on levoton ja hajanainen. Pilkkaava nauru raikaa ympärilläni: ”Kukaan ei voisi sua rakastaa. Kaikilla on parempi ilman sua. Kuole pois ruma possu.” Jori tulee illalla luokseni vain, koska puhelimessa uhkaan tappaa itseni. Olen viimein alentunut hänen tasolle. Asetumme vierekkäin sängylle katsomaan telkkaria. Mulla on tunne, ettei kumpikaan edes katso sitä. Yritän halata Joria, mutta hän ei vastaa halaukseeni. Haluan pelkästään, että kaikki kääntyisi parhain päin.

    ”Ei tästä tuu mitään!” Jori huudahtaa ja ponkaisee sängyltä ylös.

    ”Tuleepas. Kunhan väkivalta loppuu. Yhtä ainuttakaan kertaa ei saa enää olla.”

    ”En mää pysty siihen!”

    ”Sä et pysty siihen, ettet enää koskaan pahoinpitele mua?”

    ”Mää en pysty hallitsemaan omia tunteitani! Oothan sää sen ittekki nähnyt! Seuraavaksi mää puukotan sua!”

    ”Etkä puukota”, vastaan itkien.

    ”Etkö sää ymmärrä? Mää tässä joudun kärsimään! Mulla o terveysongelmani, ja lisäksi joudun kantamaan mukanani tekoni ja sen, et menetän elämäni rakkauden. Enkä mää en jaksa tätä painetta, ko sää vaadit multa niin paljon!”

    ”Mä en ole vaatinut sulta mitään muuta kuin väkivallan loppumista!”

    ”Mää en koskaan halunnut mitään tällaista”, Jori puhisee.

    Hän kävelee edes takaisin edessäni ja mä itken sängyllä. Vieläkin haluan ja toivon, että Jori ymmärtäisi. Miksi hän ei ole pahoillaan? Haluan vain, että kaikki muuttuu hyväksi; että kaikki tämä olisi ollut vain pahaa unta. Tämä ei ole totta.

    ”Mikä se eilinenkin oli? Mä itken sun luona – sun rakastama ihminen itkee sun edessä – etkä sä tee mitään. Sä vaan siivoat ja oot kuin en edes olisi siinä”, sanon.

    ”Mitä mun olisi sitten pitänyt tehdä?”

    ”No vaikka lohduttaa!”

    ”Mää yritin vaa pitää itteni kasassa, ettei lähde taas lapasesta!”

    ”Lapasesta? Ai sun teki mieli silloinkin pahoinpidellä mua? Miksi? Miksi sä oot väkivaltainen? Miksi sä teet mulle tätä? Miksi sä et kykene rakastamaan mua?”

    ”Koska mää en pysty tähän! Sää oot paskaa! Mun elämä oli hyvin ennen sua! Mää en edes halunnut sua! Sää pilasit kaiken! Haluutko, että puukotan sua! Sitäkö sää haluat?” Jori raivoaa.

    ”Miksi sä vihaat mua niin paljon? Mitä mä koskaan oon sulle tehnyt väärin?”

    ”Ei se ole sitä. Mää oon niin sairas. Ymmärrätkö. Ei se auta, vaikka vaihtaisin naista. Ei se auta, vaikka muuttuisin homoksi. Samat ongelmat mulla olisi silti. Mää käyn koko ajan ylikierroksilla; öisin en saa nukuttua ja päivisin oon sekaisin. Pystyn rentoutumaan vaa oluella, muutoin oon jatkuvasti kireänä. Sehän se tästä vielä puuttuisi, et musta tulee alkoholisti, niinko faijasta.”

    ”Siitä tuskin on apua, että iltaisin vedät unilääkkeitä, rauhoittavia ja kaljaa, ja päivisin nikotiinia ja kofeiinitabletteja”, totean hiljaa.

    Jori jatkaa raivoamistaan ja itkemiseni kiihdyttää sitä. Vollotan ääneen sydänjuurista saakka kumpuavaa kipuani. Jori menettää malttinsa ulvomiseeni ja iskee nyrkillään pääni viereen, niin että patja kumahtaa. Hätkähdän, mutta itkuni vain yltyy, toisin kuin Jori ehkä toivoi.

    Jori poistuu sängyltä, mutta palaa heti takaisin. Häneltä joululahjaksi saamani keraamiveitsen valkoinen terä vapisee silmieni edessä. Se on setin keskimmäinen veitsi – tunnistan sen kirkkaanpunaisesta kahvastaan. Kavahdan kauemmaksi ja sydämeni on pysähtyä pelosta.

    ”Noni! Kato ny! Heti meinaa lähteä käsistä! Mää en hallitte itteäni!” Jori ulvahtaa ja ottaa askeleen kauemmaksi.

    Ennen kuin mieleni on edes käsittänyt mitä tapahtui, kehoni on ottanut tilanteen haltuun, ponnahdan sängystä ylös ja juoksen vessaan. Pakenemistani seuraa tömisevät askeleet. Vedän ovea kiinni, mutta tällä kertaa Jorin käsi on nopeampi. Hän vetää ovea ulospäin, mä sisään. Jostain saan eläimellistä voimaa vetää kovempaa, ovi naksahtaa kiinni, ja juuri ja juuri saan käännettyä oven lukkoon. Sydämeni takoo hurjana pilkkopimeässä vessassa, valokatkaisimen jäätyä ulkopuolelle. Jori rämpyttää kahvaa ja hakkaa ovea. Sitten hiljenee, ulko-ovi käy ja Jori katoaa asunnosta ulos.

    Täysin järkeni menettäneenä juoksen Jorin perään. Syksyn sateinen pimeys luo painostavan mustan ympärilleen. Katulamppujen valo heijastuu märältä asvaltilta. Päälläni on vain toppi ja mustat pitsialushousut, mutta en välitä. Juoksen paljain jaloin mäkeä alas, kunnes saavutan parkkipaikan. Joria ei näy missään. Eihän hänen pitänyt pystyä ajamaan autollaan. Miten hän näin nopeasti ehti karkuun? Lyyhistyn keskelle parkkipaikkaa ja huudan ääneen tuskaani ulos. Märkä asvaltti pureutuu sääriini ja kämmeniini ja kylmettää kehoni.

    Nujerrettuna palaan takaisin sisälle. Jalkateräni ovat kohmeessa kylmällä asvaltilla kävelystä. En saa ajatuksistani mitään otetta. Itken ääneen ja pälyilen hädissäni ympärilleni. Tuska sisälläni on sietämätön. Mä en ole minkään arvoinen. Mä en ole mitään. Kaikilla olisi parempi ilman mua. Edes Väinön ajattelu ei enää auta. Hänelläkin olisi parempi ilman mua. Hänellä olisi parempi Mikon kanssa. Mähän olen äitinäkin täysin epäonnistunut. Sitähän se Jorikin jatkuvasti mulle jankkasi. Kukaan ei voi auttaa mua. Kukaan ei edes tiedä. Kukaan ei tiedä, että olen hänen kanssaan. En voisi kertoa. Miten mä voisin? Tämä on oma vikani. Mä pilasin kaiken; oma elämäni ja Väinön elämän. Puristelen käsieni ihoa, raavin rintakehääni ja yritän hädissäni etsiä ulospääsyä tilanteestani, mutta ympärilläni on vankat, sysimustat muurit, jotka kasvavat korkeutta niin, että ne pian peittää valon. Ympärilläni on pelkkää pimeyttä. Vartaloni on tulessa. Sattuu. Sattuu niin paljon. Rintakehäni halkeaa ja ihoni sulaa pois. Tarvitsen kipulääkettä.

    Säntään lääkekaapille ja heittelen sen sisällön pöydälle. Löydän rauhoittavia, joita lääkäri silloin määräsi mulle. Panacod-liuskoja muutaman vuoden takaisen leikkauksen jäljiltä. Myös Jorin lääkkeitä on unohtunut luokseni: Tenoxia, Sirdaludia ja lisää Panacodeja. Tärisevin käsin painelen liuskoista tabletit ja kapselit pois, kaadan purkkien pohjat pöydälle ja määrätietoisesti nielen kaiken. Huuhtelen kaiken varmuuden vuoksi vielä vuosia sitten tuliaisiksi saamalla ouzolla, joka on pölyttynyt kaapissa. Päässäni pyörii ja laskeudun makuuhuoneen lattialle makaamaan. Nyt tämä kipu vihdoin loppuu.

 

***

 

    Kirkas valkeus häikäisee kipeästi ja rutistan silmiäni kiinni. Olenko kuollut? Olenko taivaassa? Mutta miksi mulla on sitten näin paha olo?

                 

    Korvissani kohisee ja kuulen ääniä, mutta en saa selvää, mistä ympärilläni häärivät hahmot puhuvat. Oksennusrefleksi räväyttää silmäni auki, kun kurkkuuni tunkeutuu jotain. Kakoan voimakkaasti, ja pimeys peittää hahmot jälleen allensa.

 

    Vieressäni puhutaan hiljaa. Koitan avata silmiäni, mutta ne ovat raskaat. Pimeyteen vajoaminen on helpompaa.

 

    Hitaasti maailma ympärilläni alkaa terävöityä. Hetkeen en ymmärrä, missä olen tai mitä on tapahtunut. Sekavat muistontapaiset pimeydessä vaelluksestani vilisevät päässäni. Loisteputki vastapäisellä seinällä häikäisee silmiäni kelmeällä valollaan. Valon alla on peili ja pesuallas ja niiden takana vaaleankeltainen seinä. Vasemmalla puolella on ikkuna sälekaihtimet kiinni. Petipaikkaani ympäröi siniset paperiverhot. Jostain kuuluu töistä tuttu anestesiamonitorin vaativa ääni. Muistan Jorin. Ai niin. Enkö mä kuollutkaan? Yllättäen olenkin helpottunut, että tekoni jäi vain yritykseksi.

    Sormiani kihelmöi. Yritän nostaa käsiäni, mutta ne ovat raskaat. Vasemmassa kyynärvarressani on tippa, joka kivistää ikävästi. Hamuilen hälytysnappia ja lopulta käteni osuu kapulaan. Sairaanhoitaja-oletettu kurkistaa verhon takaa.

    ”Miten täällä voidaan?” hän kysyy lempeästi hymyille.

    ”Vähän väsyttää. Miten mä tänne päädyin?”

    ”Oot nukkunut kaksi päivää putkeen. Pari kertaa oot havahtunut hereille sinä aikana. Ihme, että oot edes hengissä.”

    Säikähdän, sillä en ole ilmoittanut töihin poissaoloani. Häpeä syöksyy voimalla tajuntaani. Mitä he ovat mahtaneet ajatella? Mutta hoitaja lukee ajatukseni:

    ”Ilmoitimme töihin, että jouduit yllättäen sairaalaan. Emme kertoneet syytä. Soitimme myös miehellesi.”

    Miehelleni? Ei mulla ole miestä. Sitten muistan, että olin jo joskus aikaa sitten merkinnyt Jorin lähiomaisekseni. En olisi halunnut hänen tietävän.

    ”Onko hän käynyt täällä?”

    ”Ei tietääkseni, mutta voin tarkistaa asian”, hoitaja vastaa samalla, kun mittaa verenpainetta olkavarrestani.

    Iltaan mennessä mut on siirretty vuodeosastolle, ja katson telkkarista Simpsonit-maratonia. Sain jo varovasti jaloiteltua ja syötyäkin jotain, mikä kohensi vointiani huomattavasti. On kuin olisin elämäni pahimmassa krapulassa. Psykiatrinen sairaanhoitaja kävi juttelemassa kanssani, ja huomenna tapaisin psykiatrin.

    Yritin kysellä miten päädyin sairaalaan – kuka soitti ambulanssin, mutta kukaan ei tarkalleen tiedä. Ehkä soitin itse tai sitten Jori soitti, en muista illasta oikein mitään.

    Huoneen ovi käy, mutta verhon takaa en näe tulijaa. Arvelen hoitajan olevan illan lääkekierrollaan. Verhojen takaa ilmestyy Jori. Hän näyttää samalta kuin aina. Päällään musta lippis, reisitaskuhousut ja avonainen fleece-takki. Kaljalla pöhötetty vatsa pullistelee vetoketjun välistä. Kasvoillaan hänellä on tutut mustasankaiset silmälasti, leukaparta ja vahva sänki poskillaan. Jori seisahtuu eteeni ja jää tuijottamaan mua: maahan lyötyä naista. Nuolaisen rohtuneita huuliani.

    ”Noni, toivottavasti oot ylpeä ittestäs”, hän tokaisee. ”Olisit edes Väinöä ajatellut.”

    Katson Joria suoraan silmiin, enkä pelkää enää. Jorin katse on tyhjä. Hänen silmissään ei ole mitään tunnetta. Ei huolta, ei rakkautta, ei ikävää, ei vihaa, ei inhoa, ei suuttumusta – ei mitään. Tyhjä. En merkitse hänelle mitään. Mikään asia ei merkitse hänelle mitään. Kasvoilleni nousee vino hymy ja hymähdän ääneen. Vaikka tuo ihminen on näennäisesti elossa, sisältä hän on mätä – täysin kuollut. Tyhjä ja tunteeton. Mutta mä en ole. Mä jäin henkiin. Jos mä jäin henkiin, mä pystyn selviytymään.

    ”Mää haluan sen sormuksen takaisin, ko itte sen ostinkin”, Jori narisee ja kaivaa muniaan.

    Vittu mikä ahne paska. Materia hänelle aina olikin kaikki kaikessa.

    Kohottaudun sängylläni, kurkotan viereiselle yöpöydälle ja avaan laatikon, jonne hoitaja oli koruni ja puhelimeni siirtäneet, ensihoitajien laitettua ne muovipussiin talteen. Valitsen sormuksen tavaroiden joukosta ja ojennan sitä Jorille. Hän kurottautuu ottaakseen sen. Viskaan sen hänen ohitseen lattialle. Kilinä käy huoneen perällä, kun sormus ensin pomppii, sitten vierii ja lopulta pysähtyy sijoilleen. Jori näyttää siltä kuin aikoisi lyödä mua, mutta nielee aikeensa, kääntyy ympäri ja könyää läskin mahansa kanssa sormukseni tuolin alta. Karvainen pakaravako vilkkuu housunkauluksen alta. Sormuksen saatuaan Jori poistuu luotani vilkaisematta tai sanaakaan sanomatta.

    Seuraavana päivänä viereeni istahtaa psykiatri. Hän on vanha mies, jolla on hiukset päälaelta jo harventuneet. Päällään hänellä on pitkä lääkärintakki ja sen alla farkut ja tummansininen kauluspaita. Ympärilleni leviää partaveden voimakas tuoksu. Psykiatri ei hätkähdä itsemurhasta puhumista.

    ”Aiotko sä vielä tappaa itsesi?” hän kysyy suorasukaisesti.

    ”En”, vastaan totuudenmukaisesti.

    Jotain nimittäin tapahtui pääni sisällä; en halua enää kuolla. Haluan selviytyä. Jos tappaisin itseni, se merkitsisi, että hän voitti. Sitä nautintoa en hänelle soisi.