47. luku: Puppet master

 

    Voisi kuvitella, että en olisi kuullut Jorista enää mitään, mutta väkivaltaiset suhteet eivät toimi niin. Opin sen, kun aloin keräämään tietoa väkivaltaisista ja narsistisista parisuhteista jo viime talvena – kun Jorin raivarit alkoivat. Halusin ymmärtää sitä selittämätöntä painontunnetta ja pelkoa sisuksissani, jolle mulla ei ollut sanoja. Ahmin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta valvoen yöllä kauhusta ymmärtäen, että Jori ja suhteemme noudattavat tismalleen samaa kaavaa kuin muiden vastaavaa kokeneiden tarinoissa.

    Väkivaltaiset parisuhteet eivät lopu kuten avioliittoni Mikon kanssa loppui. Muutaman päivän hiljaiselon jälkeen sain Jorilta viestin. Viestissä hän käyttäytyi kuin yhtikäs – mitään – ei – olisi – tapahtunutkaan. Oloni on petetty, surullinen ja raivostunut; kuinka joku voi olla näin kylmä ja välinpitämätön? Estän hänet, mutta hän soittelee tuntemattomasta numerosta ja hilpeän huvittuneena kyselee, mitä mä oikein kiukuttelen. Ihan kuin olisimme edelleen suhteessa, ja hän leikkisästi toruu mua mun herkkyydestäni. Haukun hänet pystyyn toivoen hänen jättävän mut rauhaan, mutta niin ei kuitenkaan tapahdu. Vaadin Joria kertomaan, mitä mä ikinä olen tehnyt sellaista, että ansaitsin kaiken sen väkivallan. ”Et mitään, mää oon vaa sairas.”

    Vaikka en halua enää kuolla, on mieleni sekaisin ja rikki. Laitoin jopa yhdessä epätoivon käänteessä Jorille viestiä, että kaipaan häntä. Vaikka vihaan häntä, enkä enää koskaan halua nähdä hänen oksettavaa naamaansa, toinen puoli musta kuitenkin tuntee musertavaa surua. Halusin aidosti saada suhteemme toimimaan. Uskoin siihen aivan loppumetreille saakka. Vihaan Joria ja samalla suren menetettyä rakkautta, ja tämä tunteiden ristiriita on ajaa mut hulluksi. Vuosisadan rakkaustarina oli niin lähellä – kuin olisin katsellut sitä ikkunan toiselta puolelta ja voinut lähes koskettaa sitä, mutta lasi edessäni esti koskaan saavuttamasta sitä. Viimeisimmät tapahtumat ovat silti todentaneet, ettei suhteemme toiminut yhtään missään vaiheessa. Henkinen väkivalta oli läsnä alusta saakka, ja lopulta fyysisestä ja seksuaalisesta väkivallasta tuli niin arkipäiväistä, etten enää edes tunne mitään ollessani väkivallan kohteena.

    Mä olen täysin hajalla, mutta Joriin eromme ei näytä vaikuttavan sitten millään tavalla. Yritän estää hänet uudestaan, sillä en kerta kaikkiaan näe syytä, miksi meidän pitäisi olla missään tekemisissä toistemme kanssa. Tai miksi mun pitäisi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka toistuvasti pahoinpitelee mua. Kiertoteitä pitkin Jori taas soittaa mulle ja puhuu pitkään ja hartaasti kuinka raskasta myös hänellä on, sillä hän joutuu kantamaan kahta taakkaa: mun menettämisen ja että kaikki on hänen vikaansa. ”Kun välittää toisesta, ei halua menettää sitä.” Olen kuullut nuo sanat niin monta kertaa aikaisemminkin. Hänen sanansa ovat tyhjää täynnä – kaikki hänen tekonsa kumoaa ne. Yritän myös sanoa hänelle, miksi hän edelleen roikkuu mussa; miksi hän ei estä mua ja jatka elämäänsä. Jori vastaa haluavansa yrittää korjata asioita.

 

    Kun erosta on kulunut pari viikkoa, saan Jorilta tekstiviestin (olen Whatsapissa blokattuna), jossa hän ehdottaa, että voisimme mennä yhdessä terapiaan, jotta saisimme asioita selväksi ja molempien oloa parannettua. Ehdotus on absurdi. Miksi ihmeessä tekisimme niin? Olimme eronneet, eikä paluuta enää ole. Vastaan hänelle vain, ”en tiedä”. Jorin onnistui jälleen kerran saamaan pääni pyörälle – siinä hän on taitava. Tuttu ahdistus tervehtii nurkan takana pelkästä ajatuksesta, että joutuisin näkemään hänet. Miksi mä en vain sano suoraan ”ei”? Haluaisin huutaa hänelle päin naamaa, että painuu helvettiin mun elämästä, mutta sanat eivät vain tule suustani ulos.

    Vaikka auttaisiko sekään, sillä en ollut päässyt hänestä eroon, vaikka olin mitä tahansa tehnyt tai sanonut. Ja samalla häpeän suunnattomasti myrkyllistä tunnetta sisälläni, sillä jostain syystä myös pelkään, että hän todella lopullisesti häipyisikin. Ajatus on tuskallisen loputon. Sätin itseäni, että olen tällainen ja tunnen näin. Jori vaurioitti mut fyysisesti sekä psyykkisesti. Senhän pitäisi olla itsestään selvää, että sellaisesta haluaa eroon. Mutta sitten se ei olekaan. Minne rakkaus menee, kun suhde loppuu? Oliko mitään rakkautta ikinä ollutkaan?

    Jori vastaa ”en tiedä” -viestiini, että on laittanut asian jo vireille, jotta pääsemme yhdessä ammattilaiselle keskustelemaan.

 

    Eron jälkeen olen asunut pitkälti taas äidin luona, ja illalla istuessamme yhdessä keittiön pöydän äärellä yllättäen muistan, että äiti oli luvannut näyttää mulle viestit, jotka hän oli Jorilta saanut sen yhden pahoinpitelyn jälkeen. Nyt äiti luulee, että erostamme on kulunut jo kuukausia. Syyllisyys kirvelee rinnassani, sillä haluaisin kertoa heille, että olimme vielä kerran palanneet yhteen ja mitä kaikkea oli sen jälkeen tapahtunut. Häpeän kuinka sinisilmäinen ja tyhmä olin ollut. Miten mä saatoin antaa sen tapahtua vielä uudestaan?

    Äiti suostuu pyyntööni ja kaivaa puhelimestaan esiin Jorin viestiketjun.

    ”Haluan, että tiedät, miten asiat oikeasti menivät mun ja Saaran välillä, vaikka itselläkin toki oli osuutta asiaan. Toivoisin myös, että toimisit viestin viejänä minun ja Saaran välissä. Ja nämä viestit eivät ole tarkoitettu Saaran tai muiden kolmansien osapuolien silmille. Olin tänään toista tuntia poliisilaitoksella selvittämässä vaihtoehtoja. En haluaisi enkä jaksaisi alkaa vuosia käymään käräjillä asioista, joissa Saara olisi syytetyn penkillä, se ei ole kenellekään hyväksi ja pilaa entuudestaan elämää molemmilla pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olisin halunnut ehdottaa, olisiko Saaralla ollut mielenkiintoa siihen, että hän saa täältä oman omaisuutensa, minä häneltä omani (myös ne, jotka hän varasti täältä) ja raha-asiat (ei markalleen tarvi kuiteista alkaa laskea silti) sovittuun malliin.

    https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista _yleisesti/narsisti_kodin_valtiaana/ 

    Ja tämä kirjoitus koski arkea aika hyvin myös minun suunnasta katsottuna, vaikka Saara on samaa mieltä myös musta. En siis halua syyttää tms., mutta että tiedät vähän sitä toista puolta tarinasta. Kiitos vielä ajastasi, kun kuuntelit. Minulla ei ole tukiverkkoa, etkä tietysti sinäkään voi se olla.”

    Pitkän viestin perässä on liuta epämääräisiä kuvia hänen sotkuisesta kämpästään. Yksinpuhelua jatkuu yhteensä viikkojen ajanjaksolta, sillä äitini ei ollut juurikaan vastannut Jorille. Ainoastaan aika ajoin pyytänyt häntä lopettamaan viestien lähettämisen.

    ”Onhan se mukava, kun auton toinen avain viety. Mihin vittuun ton auton nyt vien, että se pysyy edes tallessa ja ehjänä? Ja tiesitkö muuten, että olen joutunut käymään lääkärissä näytillä Saaran tekojen vuoksi? Ja että hän on myynyt todistetusti mun omaisuutta netissä omanaan?  Silti koitin saada suhdetta toimimaan ja rakastaa.”

 

    Silti koitin saada suhdetta toimimaan ja rakastaa

 

    Tuntuu kuin pääni räjähtäisi. Aivoni eivät meinaa sisäistää lukemaansa. ”Silti koitin saada suhdetta toimimaan ja rakastaa.” Hillitön raivo kuplii sisuksissani. Äiti seuraa hiljaista reaktiotani huolestuneen näköisenä ja vastapäätä Laura katselee mua vakavana. Kaikkien pahoinpitelyiden, haukkumisten, raivokohtausten, pelossa elämisen, mitätöimisten, alistamisen ja manipuloinnin jälkeen Jorilla on ollut pokkaa väittää äidilleni, että olen se väkivaltainen, tunne-elämältäni epävakaa, varasteleva narsisti, ja hän on uhri, joka on joutunut kärsimään tyranni-Saaran alistuksessa.

    Fyysinen kuvotus leviää kehooni. Edelleen, vaikka hän ei ole enää läsnä, hänen manipulointinsa ja valheidensa lonkerot ulottuvat muhun asti – mun perheeseen asti. Tunnen tulevani hulluksi. Ovatko nuo asiat sittenkin totta? Niin vakuuttavasti Jori on kirjoittanut. Miksi kukaan kertoisi toisen äidille tuollaisia asioita, jos ne eivät ole totta? Mistä mä tietäisin, vaikka olisinkin mielipuolinen narsisti, sillä hehän ovat sairaudentunnottomia ja syyttävät kaikkia muita teoistaan ja ongelmistaan. Ja mähän syytän Joria tilanteestani. Olenko mä se narsisti? Vai olenko psykoosissa? Vaurioittiko itsemurhayritys aivoni? En enää tiedä mihin uskoa. Kaikki ne painajaismaiset kokemukseni… Ja hän väittää, etteivät ne olekaan totta. Ja että MÄ olen väkivaltainen ja varastanut häneltä?

    Sanon ajatukseni ja epäilykseni ääneen äidille ja Lauralle. Äiti katsoo mua vakavasti ja sanoo sitten:

    ”Saara, sä et ole narsisti. Sä et ole hullu. Me tunnetaan sut paremmin kuin kukaan muu.”

    Laura yhtyy äitini sanoihin ja ironisesti naureskellen toteaa:

    ”Aika rohkea veto Jorilta mennä sun perheelle väittämään tuollaisia asioita. Ihan kuin me ei muka tiedettäisi, millainen sä oikeasti oot.”

    ”Mutta onko häntä edes olemassa? Mitä jos mä vaan oon kuvitellut kaiken”, sanon tosissani, sillä tunnen todellisuudentajuni vinksahtaneen.

    ”Valitettavasti Jori kyllä on olemassa”, äiti sanoo hiljaa.

    ”Joo, kyllä me se psykopaatti ollaan nähty”, Laura komppaa.

    Koko suhteen ajan olen odottanut sitä viimeistä niittiä. Sitä, joka saisi mun silmät avautumaan. Edes pahoinpitelyt eivät olleet riittäviä. Mutta nyt viimein kaiken jälkeen, tämä viestiketju on se, joka avasi silmäni. Kaikki hänen sanansa ovat olleet valhetta. Ne ovat olleet vain väline manipuloida mua, ja siinä hän on toden totta onnistunut. Siinä hän on todella hyvä. Hän osaa aina sanoa ne oikeat sanat, hän osaa kiskoa naruja juuri oikeassa järjestyksessä, ja mä olin sokeasti uskonut kaiken mitä hän mulle oli väittänyt. Nyt näin mustaa valkoisella, että hän on valehdellut ja manipuloinut ja mustamaalannut ja yrittänyt tehdä saman jopa perheelleni. Äitini onneksi näki hänen lävitseen.

    Samana iltana lähetän hänelle viestin:

    ”Älä enää koskaan ota muhun mitään yhteyttä.”

    Saan vastauksen välittömästi. Jori ihmettelee koiranpentuna, että nytkö, kun hän niin yrittää, että pääsisimme asioissa eteenpäin. Hymähdän viestille. Alan naputella vihaista vastausta, mutta lopulta pyyhin viestin lähettämättä sitä ja estän hänet.

 

    Yritän elää kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Kukaan ei tiedä, mitä syksyn aikana on tapahtunut. Jollain sairaalla tavalla myös odotan, että Jori vielä jollain tavalla ottaisi muhun yhteyttä. Kun hänestä ei viikkoon kuulu mitään, paine käy liian suureksi. En voisi hyväksyä, että hän vain kävelee ulos tästä kuin ei mitään. Kirjaudun Facebookiin, ja hämmästyksekseni huomaan, ettei Jori ole estänyt mua siellä. Siirryn Messengerin puolelle ja sydän tykyttäen kirjoitan hänelle viestin:

    ”Mä tiedän kaiken. Mä tiedän, että sä oot valehdellut mulle koko meidän suhteemme ajan. Kaikki mitä sä mulle oot sanonut, on ollut paskapuhetta.”

    Jori vastaa yllättävän nopeasti.

    ”Minkä kaiken? Mää ole valehdellut mitään.”

    ”Mutta kun oot! Sain sun kaverilta yhteydenoton, ja se kertoi, mitä kaikkea paskaa sä oot musta puhunut ympäriinsä! Oot väittänyt mun olleen väkivaltainen narsisti ja jopa varastaneen sulta! Vittu miten sä edes kehtaat!”

    Valehtelen Jorille saaneeni asiat tietoon muualta kuin äidiltäni. Pelkään epävakaan Jorin aiheuttavan äidilleni harmia. Vetoni on bluffi, ja yllätyksekseni se toimii. Jori on siis mustamaalannut mua muillekin.

    ”Ei se mennyt noin. Anna mun selittää.”

    ”Ei oo mitään selitettävää! Haluatko, että kerron, kuka sun rakkaista ystävistä mulle totuuden paljasti?”

    ”No?”

    ”En vitussakaan kerro sulle mitään! Sä et ansaitse mitään hyvää sun elämään! Kaikki mitä sä mulle teit, ja kehtaat vittu vielä puhua ympäri kyliä, että mä olisin ollut niiden tekojen taustalla!”

    ”En mää niin oo sanonut.”

    ”Mutta kun oot! Mulla on mustaa valkoisella todisteet siitä, mitä sä oot musta puhunut! Miten sä edes kehtaat yrittää väittää muuta?”

    ”Anna mää selitän.”

    ”Ja kerta sä niin kovasti haluat sinne käräjille lähteä, niin lähdetään sitten! Mä teen rikosilmoituksen joka ikisestä väkivallanteosta, jonka sä mua kohtaan oot tehnyt! Sä et ehkä jaksa sitä, mutta mä jaksan! Oikeudessa nähdään vitun paska!”

    ”Saara odota nyt. Mää voin kyllä selittää.”

    ”Et selitä mulle ikinä enää mitään! Mä en halua sua mun elämään! Mun elämässä oli kaikki hyvin ennen sua! Mä en halunnut tällaista! Mä toivon, etten koskaan olisi tavannut sua! Sä oot paskinta, mitä mulle on koskaan tapahtunut! Mä toivon, etten koskaan olisi edes tavannut sua! Mä toivon, ettei meidän ensimmäistä suudelmaamme olisi koskaan tapahtunut! Mä toivon, että olisin lähtenyt heti sun ensimmäisen raivarin jälkeen! Mä toivon, ettei sua olisi edes olemassa!”

    ”Mää meen kuitenkin nyt virittelemään tota mun autoa.”

    ”Sä painut nyt vittuun mun elämästä!”

    ”Mää voin sitten kadota tästä elämästä kokonaan.”

    Raivoissani heitän puhelimeni sängylle, itken hetken, mutta lopulta olenkin vain suunnattoman helpottunut. Sain viimein sanottua sen, mitä mun olisi pitänyt sanoa jo kauan aikaa sitten: painu vittuun mun elämästä.

    Keräilen itseni, sillä illalla lähtisin Lauran kanssa ulos katsomaan kollegani bändiä Vastavirtaklubille. Meikkaan voimakkaasti, kiharran tulipunaisen tukkani ja puen seksikkäät vaatteet päälle. Ulkonäköni kruunaa tiukka nahkatakki ja korkeakorkoiset saapikkaat. Aloittelemme Lauran kanssa luonani ja matkaamme bussilla klubille. Klubilla tapaamme työkaverini ja esittelen heille Lauran. Kittaan kaljaa ja bändin aloittaessa heilun lavan edessä hurmiossa. Toivoin saavani mukaanviemisiksi jonkun miehen, johon viimeistellä irtautumiseni Jorista.

    Kun saavun aamuyöstä kotiin, Jorin kanssa käymäni viestikeskustelu alkaa pyöriä päässäni: ”Mää voin kadota tästä elämästä kokonaan.” Mitä se tarkoittaa? Aikooko Jori tappaa itsensä? Mitä väliä, tappakoot, tää maailma on parempi paikka ilman tuollaisia ihmisiä, yritän uhmakkaasti ajatella, mutta ahdistus kuristaa kurkkuani. Vaikka hän on tuhonnut elämäni, en silti kuolemaa hänelle toivo. Epätoivoinen rakkaudenriekale Joria kohtaan muistuttelee itsestään. Voi vittu nyt. Kaivan puhelimen esiin ja menen Facebookiin. Joria ei löydy. Yritän soittaa hänelle. ”Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.” Yritän soittaa hänen toiseen numeroonsa, mutta sama juttu. Otan sim-kortin tabletistani ja soitan sillä Jorille; jospa hän vain on estänyt mut. ”Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.”

    Vittu.

    Nukun yön levottomana, sillä mieltäni vaivaa Jorin kohtalo. Miksi mä edelleenkin välitän hänestä? Miksi? Hän ei välitä musta. Hän ei uhraisi ajatustakaan mun vuokseni. Mikä vittu mua vaivaa.

    Aamun valjetessa yritän antaa asian olla, mutta näen silmissäni Jorin ruumiin mätänevän hänen asunnossaan, kun kukaan ei kiinnostu hänen katoamisestaan. En voisi antaa sen tapahtua. En antaisi itselleni anteeksi. Hyppään bussiin ja matkaan Jorin luokse. Päästyäni hänen ovensa taakse soitan ovikelloa.

    Ei vastausta.

    Mutta olen kuulevinani liikehdintää sisältä. Koputan oveen.

    Ei mitään.

    Avaisit nyt.

    Avaan postiluukun ja painan korvani siihen kiinni. Silmäkulmasta näen välioven olevan suljettu. Ponnistan aistini äärimmilleen kullakseni, onko asunnossa eloa. Sisältä kuuluu vaimeaa jumputusta. Jorilla on ysärilista päällä.

    ”Jori! Voitko avata oven! Oo kiltti! Mä haluan vaan tietää, että oot hengissä”, huudan luukusta sisään.

    Tömähdys.

    Nyt olen täysin varma, että Jori on sisällä.

    Olen suunniltani huolesta. Miksi Jori tekee tätä? Miksi Jori kiduttaa mua näin? Miksi mä edelleen välitän hänestä? Hän ei koskaan juoksisi mun perässäni. Tää on täysin järjetöntä. Mä olen hullu, kun juoksen hänen perässään ympäri kyliä. Hädissäni yritän keksiä ratkaisua tilanteeseen. Jos ottaisin yhteyttä Jorin tuttavaan? Mutta karmiva fakta jysähtää samalla hetkellä mieleeni: Mä en tunne ketään Jorin läheistä. Jori ei koskaan esitellyt mua kenellekään. En tiennyt kuin muutaman etunimen – en muuta.

    Sitten muistan Jorin siskon Annin. Näppäilen hänen nimensä Fonectaan – ja osuma! Varmuudeksi tarkistan numeron Whatsappin kautta, ja Annin kasvot ilmestyvät profiilikuvaan. En ollut häntäkään koskaan tavannut, mutta olin nähnyt hänen kuvansa aikanaan Jorin Facebook-profiilin kautta.

    Kirjoitan Annille tarkkaan harkitun viestin:

    ”Hei. Ooko sä Jorin sisko? Mä oon Saara, Jorin entinen naisystävä. Tiedän, että mun ja Jorin suhde oli myrskyisä, mutta en ottaisi suhun yhteyttä, ellei se olisi oikeasti tärkeää. Me erottiin pari viikkoa sitten. Jorilla on ollut vaikeaa, ja se on vakavasti masentunut ja uhannut joskus itsemurhalla. Nyt se taas ilmoitti häviävänsä elämästään, poisti Facebookin, eikä siihen saa mitään yhteyttä puhelimen kautta, eikä se avaa oveaan. Mua pelottaa, että tällä kertaa hän oikeasti tekee jotain itselleen. En keksinyt kehen muuhunkaan ottaa yhteyttä, mutta oon ymmärtänyt, että te kuitenkin ootte Jorin kanssa läheisiä. Voitko yrittää ottaa Joriin yhteyttä?”

    Odottelen pitkään, mutta en saa vastausta. Täysi hiljaisuus. Millainen ihminen ei reagoi mitenkään, jos kuulee sisarensa aikovan itsemurhaa? Jos mä tai Laura saisimme vastaavan viestin, ryhtyisimme heti toimeen.

    Sitten se iskeytyy tajuntaani: Jori on tietenkin mustamaalannut mut myös omalle perheelleen. Ei hän ollut koskaan kertonut hänen väkivallanteoistaan. Hän oli tietenkin puhunut suhteemme kaatuneen siihen, että mä olen hullu, epävakaa ja väkivaltainen. Varaskin vielä. Lysähdän Jorin oven eteen. Mut on häväisty täydellisesti. Ketkä kaikki olivat Jorin valheet kuulleet? Ja silti mä täällä itken hänen peräänsä.

    Kohtalooni alistuneena kävelen talosta ulos. Ulkona on jo pimeää. Näppäilen puhelimeen 112.

    ”Hätäkeskus, kuinka voin auttaa?”

    ”Mun…kumppani on uhannut tappaa itsensä, enkä saa häneen mitään yhteyttä, ja oon käynyt hänen ovellaan jo kaksi kertaa, enkä löydä häntä mistään. Oon todella huolissani, sillä hän on uhannut samalla asialla jo useammankin kerran.”

    ”Onko hänellä jotain mielenterveystaustaa tai lääkitystä?”

    ”On, masennus ainakin. Ja hän käyttää joitain psykoosilääkkeitä ja rauhoittavia.”

    ”Oletko perheenjäseniin ottanut yhteyttä?”

    ”Hänellä ei kauheasti ole lähipiiriä. Siskoon yritin ottaa yhteyttä, mutta hän ei reagoinut yhteydenottooni mitenkään.”

    ”Näkyykö autoa pihalla? Jos hän on lähtenyt pois?”

    ”En tiedä”, vastaan itkuisena ja turhautuneena.

    ”Okei, no mä lähetän partion tarkistamaan tilanteen. Jos vaikuttaa siltä, he voivat pyytää luvan mennä asuntoon sisälle. Pidä puhelin äänellisenä, jos partio yrittää soittaa sulle.”

    ”Selvä. Kiitos paljon.”

    Nyt asia ei enää ole mun käsissäni. Palaan takaisin bussipysäkille ja matkaan seuraavalla bussilla kotiin. Kyyneleet valuvat silmistäni. Miksi hän tekee näin? Miksi?

    Kotiin päästyäni saan puhelun partiolta:

    ”Löydettiin Jori ja hän on hengissä. Muuta emme voi kertoa vaitiolovelvollisuuden vuoksi.”

    ”Ymmärrän. Se riittää, että tiedän hänen olevan elossa. Kiitos paljon.”

 

    Seuraavalla viikolla saan postissa esitutkintapöytäkirjan kevään pahoinpitelystä – siitä, joka ei mennytkään sovitteluun. Luen paperia läpi: syyttäjä vaatii pahoinpitelystä sakkorangaistusta. Luen ensin oman kuulustelukertomuksen läpi, sitten Jorin.

    ”Mielestäni en ole syyllistynyt tässä asiassa mihinkään rikokseen.”

    ”Pyysin Saaraa poistumaan asunnoltani, koska olotilani oli erittäin huono. Saara ei suostunut pyyntööni. Hän sanoi vain, että ensin tajutonta naista hyväksikäytetään ja sitten heitetään pihalle. En pitänyt tästä Saaran kommentista.”

    Sydämeni tykyttää lukiessani Jorin kuulustelukertomusta. Hän ei ollut mielestään syyllistynyt mihinkään rikokseen? ” Mää oon myöntäny kaiken. Kerroin poliisille, psykiatrille ja työterveyslääkärille, et mää pahoinpitelin sua.” Niin hän mulle sanoi, mutta se olikin valhe. Tästäkin asiasta hän valehteli päin naamaa. Ja mä uskoin. Kuinka tyhmä voi ihminen olla?

    ”Löysin Saaran asuntoni läheltä. Hän oli ulkorappusissa oksentamassa. Hän ei reagoinut mihinkään. Menin kotiin Saaran jäädessä ulos. Sisällä pakkasin Saaran tavaroita hänen reppuun. Palasin kuitenkin takaisin Saaran luokse. En saanut mitään vastetta Saarasta, joten kannoin hänet asuntooni. Asunnolla vein Saaran suoraan pesuhuoneen lattialle, koska hän oksenteli. Jossain vaiheessa Saara valitteli kylmyyttä. Ehdotin hänelle suihkuun menoa. Tähän Saara suostuikin ja riisuin häneltä vaatteet pois. Pidin häntä koko ajan kiinni, jotta hän ei olisi kaatunut. Aloimme hyväillä toisiamme ja tämä johti seksiin pesuhuoneen lattialla. Saara oli koko ajan aktiivinen osapuoli.”

    Olen tyrmistynyt. Hän jätti mut ulos kylmään virumaan? Hän väitti mun suostuneen suihkuun menoon? Sanoin hänelle ”ei, älä”. Sekö on suostumus? Ja miksi hän jatkuvasti hokee, että olin suostunut seksiin?

    Seuraavana aamuna herään ja päätös sisälläni on muodostunut: teen rikosilmoituksen myös muista pahoinpitelyistä. Sitähän olin myös Jorille uhonnut, mutta siitä huolimatta en uskonut löytäväni itsestäni riittävästi voimia todella lähteä prosessiin. Mutta hän ei ollut pahoillaan teoistaan, ei osoittanut minkäänlaista katumusta, saati edes myöntänyt niitä. Tätäkin tekoa kohtaan hänen osoittamansa katumus oli ollut valheellista – vain keino manipuloida mua.

    Nousen sängystä ylös ja kirjoitan Marialle viestin:

    ”Voiko sua edelleen käyttää tukihenkilönä? Oon tullut siihen tulokseen, että teen muistakin pahoinpitelyistä ilmoituksen ja tukihenkilö poliisin kuulusteluun olisi tarpeen mulle. T. Saara”

    Maria vastasa melkein heti:

    ”Ehdottomasti! Milloin mennään poliisille tai tehdäänkö ilmoitus verkossa? Siis voitaisiin tavata jossain ja minä autan sen tekemisessä.”

    ”Voin itse tehdä ne verkossa. Varasin uuden ajan myös sille samalle oikeusavustajalle. Se olisi 1.11. klo: 15.30. Pääsetkö mukaan sinne?”

    ”Se sopii mainiosti!”