25. luku: Kylpyhuone

 

Pötköttelen Jorin kanssa sängyllä läppäri sylissämme ja selailemme matkatoimistojen sivuja. Täytän pian 30, ja pyöreiden kunniaksi haluan lähteä ulkomaille. Oikeasti haluaisin matkustaa sinne yksin, mutta pelkään Jorin suuttuvan siitä, joten pyysin häntä mukaani. Salaa toivoin, että hän olisi kieltäytynyt, mutta yllätyksekseni hän suostui, vaikka jatkuvasti ruinasi tyhjästä pankkitilistään.

Valitsemme Berliiniin. Jori ostaa lennot ja mä majoituksen. Summat menevät tasan, joten matka olisi näin ollen puoliksi kustannettu. Jori ei ollut vielä maksanut osuuttaan Tallinnan reissusta, mutta en kehtaa häntä painostaa asian suhteen. Töissä kahvitauolla kerron matkustavani miesystäväni kanssa Berliiniin. Saan heti useita menovinkkejä ja alan jopa innostua matkasta. Haaveilen pyöräretkestä kanaalin varrella, ravintoloista ja taidemuseoista.

Jorin kanssa menee vaihteeksi hyvin, joten rikosilmoituksen olemassaolo kummittelee mielessäni. Tuntuu pelleilyltä leikkiä pariskuntaa, kun samalla rikosprosessi pahoinpitelystä vaanii nurkan takana. Pelkään, ettei parisuhteemme tulisi kestämään sitä, joten kesken työpäivän soitan poliisilaitokselle.

”Haluaisin perua rikosilmoituksen.”

”Mistä syystä haluatte perua sen?” ystävällinen naisääni luurin toisessa päässä kysyy.

”Puolisoni kävi muhun käsiksi, mutta myöhemmin on käynyt ilmi sen johtuneen hänen terveysongelmistaan ja stressistä. Hänellä on ADHD, masennusta ja somaattisen terveyden kanssa haasteita. Ja hän pyysi multa anteeksi”, sepitän puhelimeen.

”Ai pahoinpitely? No tuota, minun täytyykin sitten vähän selvittää, voiko sitä edes perua siinä tapauksessa. Sopiiko, jos soitan uudelleen?”

Odottelen hermostuneena, ja pian virkailija soittaa takaisin ja kyselee uudelleen perumisen syitä. Ystävällinen sävy on viilentynyt, ja nyt hän kuulostaa siltä, ettei usko mua.

”Kyseessä on kuitenkin asianomistajarikos, joten peruminen onnistuu”, virkailija lopulta toteaa.

Puhelun loputtua huokaisen helpotuksesta, mutta en ole varma olenko oikeasti kovinkaan helpottunut. Kerron asiasta Jorille.

”Kiitos ja anteeksi”, hän kirjoittaa vastaukseksi.

 

Ehdotan Jorille, että voisimme perjantaina töideni jälkeen mennä ulos kuuntelemaan live-musiikkia. Ajattelen, että treffit tekisivät meille hyvää; ja ainakin ne saisivat Jorin hetkeksi irti projektiensa parista. En oikeastaan edes tiedä, mitä projekteja hänellä on käynnissä tai mitä hän kaiket päivät tietokoneellaan tekee – asia kun ei mulle kuulunut – mutta koneen ääressä hän yleensä istui aamusta yöhön. Jorista treffit ovat hyvä idea. Sovimme, että menemme ensin hänen luokseen, ja sieltä bussilla kaupungille.

Töideni jälkeen käyn kodin kautta vaihtamassa iltarientoihin sopivat vaatteet päälleni ja ruokin Roosan. Matka kotoa Jorille kestää yli tunnin, sillä joudun vaihtamaan bussia keskustassa. Jori ei ole tarjoutunut hakemaan mua, enkä uskalla häneltä sitä pyytää.

Keskustassa myöhästyn jatkoyhteydestä. Treeneistä kipeytyneiden reisieni kanssa yritän juosta viereiselle bussipysäkille, mutta kuski sulkee oven nenäni edessä ja kaasuttaa matkoihinsa. Vaijeri kiristyy päässäni. Vilkaisen bussiaikatauluja ja seuraava yhteys tulisi vasta parinkymmenen minuutin päästä.

Seison keskellä aurinkoista ja kevättä lupailevaa keskustoria, ja yhtäkkiä mua ärsyttää kaikki. Uupumus valahtaa kehooni; tuntuu kuin hartioillani olisi taas se tuhannen kilon kivisäkki, joka likistää keuhkojani ja pistelee hartioilla estäen veren virtauksen aivoihin. Haluan lähteä takaisin kotiin, mennä nukkumaan ja unohtaa surkean elämäni. Katselen ohilipuvaa ihmismassaa ja uskon kaikkien muiden elämän olevan onnellista. Haluaisin huutaa ja raivota ääneen.

Vihdoin jatkoyhteys saapuu. Ilmeettömänä tuijotan bussin ikkunasta ulos ja oloni on kauhea. Mistä tämä oikein kumpuaa? Emme olleet riidelleetkään pariin viikkoon, joten ei se siitäkään voi johtua. Olenko tulossa hulluksi?

Jori avaa oven ja huomaa mun olevan allapäin. Käyn sängylle istumaan ja nojaan velttona sängynpäätyyn. Piristykseksi Jori kantaa mulle Jekku-shotin.

”Juo ittes mukavaksi”, hän tokaisee virnistäen ja jatkaa askareitaan tietokoneen äärellä.

Mua ei naurata. Jori istuu lattialla risti-istunnassa läppäri sylissään. Samassa asennossa hän on luultavimmin viettänyt koko päivän. Juttelemme päivän kuulumisia ja kulautan juoman alas. Jori ehdottaa, että voisimme ennen kaupungille lähtöä käydä yksillä hänen lähikapakassaan.

”Tulisitko hetkeksi mun viereen?” pyydän Jorilta.

Kamalan oloni keskellä en tarvitsisi mitään muuta kuin Jorin lämmön ihollani ja yhden halauksen.

”Mää en ny ehdi, ko mulla o täs muita kiireitä”, hän vastaa nostamatta katsettaan läppäristään.

Epäuskoisena tuijotan Joria, jonka vatsa pullistelee t-paidan helman alta. Jekun sisältämä alkoholi imeytyy verenkiertooni ja silmien tarkentaminen alkaa tuntua tahmealta.

”Miksi sä et enää halua koskettaa mua?” kysyn vaimeasti.

Jori huitaisee läppärin kannen kiinni ja ponnahtaa ylös.

”Vittu tarviiko taas alkaa vänkäämään? Aina pitää olla riitaa haastamassa! Sulle ei vittu mikään riitä!” Jori huutaa ja lähtee asunnosta ulos.

Ulko-ovi paiskautuu kumeasti kiinni.

Jään istumaan sängylle lasi kädessäni. Hymähdän ilottomasti. Päässäni surisee ja kivisäkki hartioillani käy entistä raskaammaksi. Kaikki elämä tuntuu valuvan kehostani ulos. Kipitän keittiöön ja kaivan kaapista avatun Jekku-pullon. Kumoan juomalasin täyteen. Jos tässä ei sitten muutakaan voi tehdä, niin voin vaikka vetää perseet. Kaadan lasin sisällön kurkustani alas yhdeltä istumalta.

Laitan musiikin soimaan. Välittämättä naapureista väännän volumen kaakkoon ja tanssin silmät kiinni pomppien ja tukka hulmuten. Sophia Somajon ääni raikaa kaiuttimista:

 

I wish that I did not know

Where all broken lovers go

I wish that my heart was made of stone

Yeah if I was a bulletbroof

I’d love you black and blue

If I was solid like a jewel

 

If I had a diamond heart

I’d give you all my love

If I was unbreakable

If I had a diamond heart

You could shoot me with a gun of gold

If I was unbreakable

 

Kyyneleet valuvat silmistäni, mutta en halua enää välittää – en jaksaisi enää välittää. Humala nousee päähäni kuin lekalla lyöden.

Käyn kaatamassa itselleni vielä uuden lasillisen juomaa, kun jo haparoiva katseeni osuu keittiön lattialla lojuvaan kortsuun. Se makaa roskiksen vieressä. Me emme käytä kortsuja, sillä mulla on kierukka. Ja sitä paitsi mä olen lateksille allerginen ja Jori tietää sen varsin hyvin. Voi vitun paskapää. Mua ei enää edes kiinnosta. Nappaan kortsun käteeni, ja kaivan keittiön kaapista kultasuklaa-rasian, johon olen kuukausia sitten kirjoittanut: ”Rakastan sua aina.” Asettelen ne vierekkäin eteiseen näkyvälle paikalle, jotta hän varmasti näkisi ne tullessaan kotiin.

Kumoan toisen lasin juomaa alas ja filmi katkeaa.

 

Tärisen horkassa, sillä mulla on hirvittävän kylmä. Yritän avata silmiäni, mutta maailma ympärilläni pyörii voimakkaasti, ja se saa mut voimaan kauhean pahoin. Puristan silmäni takaisin kiinni. Sen verran ymmärrän, että makaan kylpyhuoneen lattialla. Miten mä tähän jouduin? Kaakelilattia on jääkylmä, eikä lihasvärinä ota loppuakseen. Etäisesti havaitsen Jorin olevan läsnä, mutta en pysty edes avaamaan silmiäni, saati kohottamaan päätäni. Ymmärrän, että hän puhuu jotain hyvin vihaisella äänellä, mutta en saa mitään selvää siitä.

”Huomenna mää jätän sut”, hänen äänensä kaikuu kaakeleissa täynnä syvintä inhoa.

Alan oksentamaan. Olen niin voimaton, etten pysty liikuttamaan vartaloani senttiäkään. En pysty sanomaan mitään. Olen kuin räsynukke, joka on unohdettu kadulle lojumaan. Oksennan itseni päälle. Hiukseni ja poskeni kastuvat oksennuksesta. Mua hävettää. Tarkoitukseni ei ollut juoda itseäni tähän kuntoon. Kuinka mä edes olen näin huonossa kunnossa? Pääni on liian sumuinen voidakseni ajatella illan kulkua.

Filmi katkeaa uudestaan. Havahdun siihen, että tärisen entistä kauheammin. Oksennan lisää. Olen varma, että kuolen. Mulla ei ole koskaan ollut näin kauheaa oloa kuin nyt. Kuolen alkoholimyrkytykseen. Tai hypotermiaan. Tai molempiin. Jori antaa mun kuolla tähän. En saa silmiäni auki ja tajuni lähtee uudestaan.

Havahdun taas. Jori repii housuja pois jaloistani.

”Näytäpä tänne vähän sitä söpöä peppua”, hän puhelee viettelevästi. Vihainen äänensävy on tiessään.

Ymmärrän saman tien tuon lauseen tarkoittavan seksiä. Säikähdän.

”Ei. Älä”, saan vaivoin soperrettua.

Ääneni on niin heiveröinen, etten tiedä sanoinko oikeasti jotain vai ajattelinko vain. En pysty vastustelemaan, sillä olen kuin halvaantunut. En pysty avaamaan silmiä, enkä sanomaan mitään. Välittämättä kieltävistä sanoistani, Jori repii housuni ja stringini pois päältäni ja vetää velton ruumiini istumaan seinää vasten. Kaatumiseni estää vain Jorin tuki. Pääni retkottaa velttona ja hengitykseni on raskasta ja vaikeaa. Istuma-asento saa maailman pyörimään entistä villimpänä ympärilläni. Jori vetää paitani pois päältäni. Käteni ovat makaronia. Yritän vain keskittyä hengittämiseen. Pelkään aivojeni hengityskeskuksen lopettavan toimintansa hetkenä minä hyvänsä. Jori tuskin osaisi elvyttää.

Rintaliivit napsahtavat auki. Istun siinä alastomana, velttona ja kylmissäni, tukka ja naama oksennuksessa. Jos en olisi niin surkeassa kunnossa, en olisi eläissäni hävennyt niin paljon kuin nyt. Jori laittaa suihkun auki ja päälleni virtaa lämmin vesi. Nyt vasta huomaan kuinka kylmettynyt olenkin. Jori suihkuttaa vartaloni kauttaaltaan ja tärisen hulluna. Olen helpottunut, ettei hän yrittänytkään panna mua. Nojaan takaraivoani seinään ja hengitän suun kautta silmät yhä kiinni. Vesi tuntuu hyvältä ja jääkylmien raajojeni verenkierto palautuu hitaasti pistelemällä.

Yhtäkkiä suuhuni valuu jotain imelää – energiageeliä. Alan saman tien oksentamaan. Jori on tuonut syliini ämpärin ja oksennan siihen koko vatsansisältöni. Palleani kramppaa rajun oksentamisen voimasta ja selkääni sattuu. Vaikerran ääneen, sillä oksentaminen sattuu. Mä niin kuolen. Jori tuntuu nauttivan tilanteesta ja huvittuneena matkii oksennusääniäni.

”Ö’ö”, hän naureskelee vieressäni.

Mä niin vihaan tuota ihmistä.

Oloni muuttuu kuitenkin paremmaksi oksentamisen myötä. Jori jatkaa suihkuttamistani. Olen rättiväsynyt. Suuhuni työntyy tikkari. Hätkähdän. Jori työntää sitä väkisin suuhuni, vaikka yritän väistää. En halua. Sumeasti näen Jorin nuolaisevan tikkaria itsekin. Hänellä on omituinen katse. Suljen silmäni sillä vatsaani kouristaa taas.

Tikkari työntyy pilluuni ja Jori hieroo sitä jalkoväliäni vasten. Mitä helvettiä nyt? Jäykistyn kauhusta. En mä kykene seksiin tässä tilassa. Mitä helvettiä hän oikein touhuaa. Yritän heikosti vastustella, mutta en vieläkään pysty puhumaan. Jori nousee seisomaan ja työntää kulliaan oksennuksen makuiseen suuhuni. Yritän väistää, mutta hän tarttuu takaraivostani kiinni ja painaa elintään syvemmälle suuhuni. Pelkään oksentavani taas. Hän vetää kullinsa ulos suustani ja tarjoilee ryppyisiä kiveksiään naamalleni. Käännän kasvojani poispäin, mutta Jori pakottaa niitä haarojensa väliin.

Jori työntää mut lattialle makaamaan ja painaa rintani kiinni kylmään kaakeliin. Kädet tarttuvat tiukasti lanteiltani ja kulli työntyy sisääni. Jori panee mua voimalla. Suojaan kädelläni päätäni, joka hakkaa kaakeliseinää vasten. Läiske kaikuu kylpyhuoneessa, kunnes Jori laukeaa sisälleni.


Havahdun ääniin. Olen edelleen alastomana, mutta nyt sängyssä. Ääni kantautuu Jorista. Avaan silmiäni. Maailma näyttää edelleen epäselvältä. Jori istuu lattialla läppäri sylissään, ja hän on suunniltaan.

”Sää lähdet ny vittuun täältä!” hän toteaa tiukasti.

En ymmärrä, mistä hän puhuu. Pääni on vielä liian sekaisin humalasta ja unesta. Mua väsyttää ja olen vielä liian heikossa kunnossa lähteäkseni mihinkään.

”Mun täytyy vielä nukkua”, saan sanottua.

”Nii munkin, ja sää lähdet täältä NYT”, Jori mylvii raivoissaan.

En käsitä lainkaan mitä tapahtuu. Vastahan hän panikin mua. Miksi hän ei ole nukkumassa vierelläni? Jori ponkaisee lattialta ylös, tarttuu peittooni ja repii sen pois alastoman vartaloni päältä. Hän piiskaa peitolla paljasta ihoani.

”Nouse ylös saatanan sika!” hän raivoaa hullunkiilto silmissään.

”En mä vielä pysty lähtemään”, yritän selittää, ja mua pelottaa ihan tosissaan.

En ymmärrä yhtään, mitä tapahtuu.

Liekit silmissä lyöden Jori tarttuu käsivarsistani kiinni ja repii ruumiini sängystä ylös. Huuto juuttuu kurkkuuni kiinni. Vääntäydyn Jorin otteesta irti ja pujahdan peiton alle piiloon.

”Selvä, sitten mää otan sun avaimet”, Jori ilmoittaa ja syöksyy eteiseen reppuni luo.

Säntään hänen peräänsä. Jori kaivaa kotiavaimeni ja puhelimeni repustani.

”Anna ne takaisin!” kiljun hänelle.

Yritän napata ne hänen käsistään, mutta Jori väistää ja syöksyy takaisin makuuhuoneeseen. Juoksen perässä, mutta huoneessa Jori työntää avaimeni ja puhelimeni reisitaskuhousujensa uumeniin. Seison hänen edessään ilkosen alasti. En tiedä missä vaatteeni ovat, sillä Jori riisui ne yöllä. Hän kaivaa oman puhelimensa esiin ja osoittaa sillä mua kohti. Videokamera käynnistyy.

”Sulla ei oo mitään oikeutta olla täällä. Tämä on kotirauhan rikkomista”, hän selostaa videolle selkeällä äänellä.

”Et todellakaan kuvaa mua! Helvetin hyväksikäyttäjä!” kiljun, ja yritän ottaa Jorin puhelimen tämän kädestä.

Hän väistää taas ja loikkaa sängylle yhä kameralla mua osoittaen. Syöksyn häntä kohti yrittäen saada otteen hänen puhelimestaan. Jori loikkaa sängyltä takaisin lattialle, riuhtaisee pyyhkeen tuolin selkänojalta ja kietoo sen ympärilleni. Pyyhkeestä repien hän vetää mua kohti eteistä. Rimpuilen irti pyyhkeen otteesta, mutta välittömästi Jori tarrautuu paljain käsin nahastani kiinni. Raahaudun eteiseen.

”Saat mennä sitten alasti pihalle”, hän uhkailee hengästyneenä, repien mua kohti ulko-ovea.

Jori on iso mies, joten saan rimpuilla kaikin voimin, kunnes ulko-oven edessä pääsen viimein irti hänen otteestaan. Juoksen sänkyyn peiton alle turvaan – tai eihän se mikään turva ole, mutta alastomana tunnen itseni haavoittuvaksi, ja peitto on ainut saatavilla oleva suoja.

Jori juoksee perässäni. Hän syöksyy luokseni, lyö nyrkillä pääni viereen ja hänen uhkaavan hengitys puhaltaa kasvoilleni. Vaistonvaraisesti tuon käteni kasvojeni eteen suojatakseni itseäni iskuilta. Jori tarttuu käsistäni kiinni ja heittää mut lattialle. Selkäni tärähtää lattiaan ja ilmat menevät pihalle. Viiltävä kipu repii rintalastaani. Jään niille sijoille makaamaan.

Jori tarttuu kädestäni kiinni ja yrittää repiä mua ranteesta takaisin ylös.

”Nyt ylös kusipää-ämmä!”

En uskalla nousta, sillä pelkään, että Jori hyökkää uudelleen kimppuuni. Heittäydyn täysin veltoksi. Lopulta hän lopettaa tuloksettoman repimisen. Tuijotan kattoa. Korvissani vinkuu.

”Sulla on kymmenen minuuttia aikaa nousta siitä ylös tai tää suhde on ohi”, hän uhoaa yläpuolellani.

Naurahdan ääneen, vaikka tilanteessa ei ole mitään hauskaa. Kuvitteleeko hän, että tämän jälkeen suhde ei jo olisi ohi.

”Ensin hyväksikäytät sammunutta naista ja sitten heität pihalle”, totean kylmästi.

”Uskallakin väittää mua hyväksikäyttäjäksi, saatanan sika!” Jori sähisee yläpuolellani.

En välitä enää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Koskaan enää en halua silmissäni nähdä tuota hirviötä. Enää en pelkää.

Jorin kymmenen minuuttia kuluu, ja hän tokaisee kimeästi:

”Noni, pääsee sustakin vihdoin eroon.”

Jori painelee toiseen huoneeseen. Makaan hetken aloillani ja kiipeän sitten hiljaa sängylle. En edelleenkään tiedä, missä vaatteeni ovat, enkä uskalla mennä penkomaan paikkoja, jotten saa uutta hyökkäystä päälleni. Avaimeni ja puhelimeni ovat sitä paitsi vielä Jorilla. Jori ei tule huoneeseen takaisin, ja promilleja vielä veressäni, nukahdan.

Herään, kun ulko-ovi käy. Jori on lähtenyt. Huomaan kellon olevan yksi päivällä. Hän puhuikin eilen, että menee keskipäivällä kaverinsa kanssa hoitelemaan jonkun pyörävarkaan. Nousen ylös, etsin vaatteeni ja puen rivakasti päälleni. Helpotuksekseni huomaan Jorin jättäneen avaimeni ja puhelimeni eteiseen. Otan puhelimen käteeni – se on kiinni. Luulen akun olevan loppu, mutta käynnistäessäni sen huomaan, että se on tarkoituksella suljettu. WhatsApp on täynnä viestejä äidiltä ja Lauralta. Viestit luettuani ymmärrän, että Jori on yöllä soitellut puhelimestani heille ollessani sammuneena kylpyhuoneen lattialla. Äiti ja Laura ovat suunniltaan huolesta, ja ihmettelevät, miksi Jori on yllättäen lakannut vastaamasta heille. Laitan äidille viestin, että olen kunnossa ja lupaan soittaa myöhemmin. Soitan taksin, kerään tavarani ja lähden kotiin. Kotona käyn suihkussa ja menen nukkumaan.