45. luku: Umpikuja

    Jori herää seuraavaan päivän aamuun, kuin mihin tahansa aikaisempaankin, mutta jotain sisälläni on peruuttamattomasti muuttunut. Yritän Jorin esimerkin myötä olla itsekin kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta se on äärimmäisen vaikeaa, suorastaan mahdotonta. Miten Jori saa näyttämään sen niin helpolta? Sisältä olen kuin tulessa. Ihoni tuntuu kuin se olisi kauttaaltaan asfaltti-ihottumassa. Aivoni ovat seisahtuneen – olen samanaikaisesti turta ja niin täynnä tuskaa, että koko kehoni voi räjähtää hetkenä minä hyvänsä.

    Työpäivän suoritan automaattiohjauksella; kuin en olisi lainkaan läsnä omassa elämässäni. Kuin seuraisin kaikkea ympärilläni samean lasin takaa. Kukaan kohtaamisistani ihmisistä ei tiedä mitä eilen tapahtui - tai mitä oli tapahtunut jo monta kertaa. Liian monta kertaa. Maailma ympärilläni jatkaa pyörimistään, mutta mun maailma on lakannut liikkumasta. Se on särkynyt palasiksi: paloiksi joita on mahdotonta kerätä ilman, että kädet täyttyvät vertavuotavista haavoista.

    Kolmelta astun työpaikan pääovista ulos ja näen tutun auton parkissa tien reunassa. Jori istuu kuskin paikalla lippis ja aurinkolasit päässään. Hän on menossa Lahteen. Jori sai netissä myytyä joitain tarpeettomia rojujaan ja lupasi ostajalle viedä ne paikan päälle itse. Jostain syystä olen itse menossa matkalle mukaan. En tiedä milloin lupauduin sellaiseen, vai oliko se taas vain yksi niistä asioista, joita Jori vain määräsi tapahtuvaksi.

    Jori räplää puhelintaan, mutta nostaa katseensa ja levittää kasvoilleen virnistyksen, kun näkee mun lähestyvän. En vastaa hymyyn. Olen unohtanut kuinka hymyillään.

    Istun Jorin viereen.

    ”No, kai mää ny pusun saa”, Jori sanoo reippaan iloisena ja vääntää alahuulensa mutrulle tekoloukkaantumisen merkiksi.

    Välttelen hänen katsettaan ja annan nopean pusun. Mieluummin vaikka söisin oksennusta. Jori ei lähde liikkeelle, vaan jää katsomaan mua. Yritän esittää välinpitämätöntä, vaikka samalla kehoni kangistuu ja käteni tärisevät sylissäni. Mitä seuraavaksi tapahtuu?

    Sen sijaan, että hän tappaa mut työpaikkani eteen, Jori osoittaa jaloissani olevaa harmaata S-Marketin muovikassia.

    ”Kato tuonne, mää ostin sulle matkaevästä.”

    Avaan kassin. Sisältä löytyy kaksi litraa siideriä ja neljä suklaapatukkaa.

    ”Juo ittes mukavaksi”, Jori virnistelee huvittuneena.

    Toivon, että auton penkki nielaisee mut sisuksiinsa. Onko tämä hänen anteeksipyyntönsä eilisestä? Siideriä. Sihautan yhden tölkin auki ja kulautan sen siltä istumalta vatsaani. Lahteen mennessä olen juonut kaikki neljä tölkkiä ja sarkastisen hilpeänä humalasta. Ainakin sait mitä halusit: iloisen näyttelyesineen. Jori pitää kättään reidelläni. Pelkään sen sytyttävän mut tuleen.

 

    Jori on viikonlopun aivan ekstralempeä mua kohtaan. Hän kantaa kahvia sänkyyn, silittelee ja katselee huolestuneena jäykkää olemustani. Sisälleni jo kuukausia sitten pesiytynyt möykky laajentuu laajenemistaan, ahmaisee sydämeni, likistää keuhkoni ja vaikeuttaa solujeni toimintaa. Tämän tästä kyyneleet valuvat silmistäni, vaikken tunne mitään. Koko viikonlopun makaan halvaantuneena sängyssä, kykenemättä tekemään mitään.

    ”Rakastan sua”, Jori kuiskaa, kun hän istahtaa viereeni lämpö silmistä loistaen.

    ”Joo”, vastaa kattoa tuijottaen. En enää pysty katsomaan häntä silmiin.

    Jori mulkoilee mua hetken, kuin halutakseen suuttua valitsemastani vastauksesta, mutta ehkä muistaa parin illan takaisen tekonsa ja ymmärtää, että ainakin seuraavat muutama päivää täytyy antaa olla.

    ”Oot kaunis”, hän jatkaa ja koskettelee reisiäni silmät tummuneina.

    En halua, että Jori koskettaa mua. Kaikki ne kerrat, kun hän on käynyt käsiksi, haukkunut, kohdellut julmasti ja alistanut, vyöryy nyt tsunamin voimalla vasten kasvoja. Hiekkapillu, possu, ahmatti, sika, ämmä, huora, idiootti, kusipää, sekopää, hullu. Voin fyysisesti pahoin. Jokaista kohtaa kehossani, johon hän on väkivaltaa kohdistanut, särkee kuin haavat olisivat tuoreita.

    Jori työntää kätensä rintaliivieni alle ja nousee päälleni suutelemaan mua. En vastaa suudelmaa, mutta en tee mitään muutakaan. Musta ei ole muuhun kuin alistumaan. Jori panee mua kuin pyytääkseen anteeksi, mutta irtaudun kehostani ja makaan hänen allaan hengettömänä seksinukkena.

    ”Mua sattuu”, saan kuiskattua kesken aktin, kun puukon liike sisälläni käy sietämättömäksi, ja Jori tällä kertaa ihme kyllä lopettaa itsensä tyydyttämisen.

    ”Vois olla parempi, et hetkeksi unohdetaan yhdyntä ja keskitytään muuhun”, hän sanoo huolehtivaisesti.

    ”Ootko sä varma?”

    ”Totta kai. Ko rakastaa toista, o valmis tekemään uhrauksia tämän eteen. Sun terveys merkitsee enemmän”, Jori jatkaa, silittää hellästi kättäni ja katsoo mua rakastavasti.

 

    Maanantaina työmatkalla katselen bussin ikkunasta aamuista syysmaisemaa ja kyyneleet valuvat silmistäni. Mikään ei muuttuisi. Mikään ei ole muuttunut. Ryven itseinhossa ja häpeässä. Kuinka olen saattanut antaa itseni joutua tähän tilanteeseen? Kuinka saatoin antaa jonkun kohdella mua näin? Mutta olen täysin voimaton ja neuvoton. En kerta kaikkiaan tiedä, miten tämä koskaan voi loppua tai miten ikinä pääsen tästä helvetistä pois. Väkivalta tulee jatkumaan aina. Hän aina vain luikertelee takaisin elämääni. Kukaan ei pysty mua auttamaan.

    Voisin pettää häntä. Jos pettäisin häntä ja kertoisin hänelle, hän taatusti jättäisi mut. Mika varmaan ilomielin panisi mua. Voisin ottaa kuvan todisteeksi ja lähettää sen Jorille. Hymyn kare häivähtää suupielessäni ajatusleikin tuomasta vahingonilosta, mutta sitten ymmärrän, että Jori todennäköisesti tappaa mut, jos pettäisin häntä. Se vaihtoehto tuntuu jopa todennäköisemmältä kuin jättäminen.

    Miksi tästä on niin vaikeaa irtautua?

    Koska rakastan häntä.

    Vai rakastanko? Olenko vain pakkomielteisesti takertunut mielikuvaan hänestä ja ikuisesta rakkaudesta? Silti en pääse irti. Haluan kuolla. Tästä tilanteesta ei ole mitään muuta ulospääsyä. Olen yrittänyt lähteä kymmeniä kertoja, mutta en ikinä pääse hänen otteestaan irti. Olen kertonut poliisille, kriisityöntekijälle ja lääkärille. Mikään ei auta. Aina hän löytää oikeat sanat, ja aina hän saa mut jäämään tai palaamaan takaisin. Olen oravanpyörässä, josta ei ole ulospääsyä. Ainut tapa saada pyörä pysähtymään, on kuolema.

    Töiden jälkeen menen automaattiohjauksella Jorin luo. Hän puuhailee omiaan, mä makaan sängyllä ja mietin kuolemaa. Seuraavana aamuna menen töihin ja psyykeni särkyy.

    Tahallaan provosoin viestien välityksellä massiivisen riidan aikaan. En enää hallitse itseäni. Olen saavuttanut pimeimmän ja syvimmän pohjan, jonne ihminen voidaan laittaa. Psyykeni on hajalla kaikesta kaltoinkohtelusta. Kotiin päästyäni itken hysteerisenä ja kävelen sekavana ympäri asuntoa. Soitan Jorille, kiljun puhelimeen ja kerron tappavani itseni. Olen tosissani. Huudan Jorille ja paiskon tavaroita seiniin. Jorin lahjaksi antama koriste-esine räjähtää palasiksi osuessaan seinään.

    ”Miksi sä taas kävit muhun käsiksi? Miksi? Miksi!” karjun hänelle puhelimeen niin kovaa, että kurkkuani koskee.

    ”Ymmärrätkö sää ollenkaan, kuinka vaikeaa mulla on? Sää oot jatkuvasti vaatimassa multa jotain, enkä jaksa sitä! Oot ihan vitun itsekäs ihminen. En mää tällaista suhdetta halunnut. Sää oot paskinta, mitä mun elämässä on koskaan ollut! Mää en koskaan aiemmin oo kohdannut mitään näin paskaa ko sä! Vai etkö sää muka ole?” Jori paasaa puhelimen toisessa päässä.

    ”En”, vastaan nyyhkyttäen.

    ”Mee sitten Mikon kanssa takasin yhteen, jos mää oon niin paska!”

    ”Ehkä pitäisikin!” vastaan uhmakkaasti. ”Ainakin hän kohteli mua hyvin! Ainakaan hän ei ollut väkivaltainen!”

    ”Tierätkö, mää pelkään, et vielä joku päivä ollaan ko Matti ja Mervi ja jahtaan sua puukolla.”

    ”Ethän jahtaisi”, itken.

    ”Mää oikeasti pelkään, et joku päivä oon niin tunteiden vallassa, et puukotan sua. Ihan oikeasti. Ko tunteet saa vallan, en mahra ittelleni mitään. Oothan sääkin sen nähnyt!”

    ”Miksi sä oot sellainen? Miksi mä en riitä sulle? Mitä mä oon tehnyt väärin? Oonko mä todella niin paska?” itken hysteerisenä puhelimeen.

    ”Mää en osaa selittää sitä.”

    Hetken hiljaisuus laskeutuu välillemme. Ajatukset laukkaavat villisti päässäni. ”Sää oot paskinta, mitä mun elämässä on koskaan ollut.”

    ”Mikä Johannan sukunimi on?” suustani purkautuu kysymys, joka on jo pitkään pyörinyt mielessäni

    ”No, Kiviö tietty”, Jori vastaa hölmistyneenä naurahtaen.

    ”Ei se varmaan enää sun nimeä käytä! Mikä sen oma sukunimi on? Mua kiinnostaisi tietää, oonko mä tosiaan paskin ihminen, kuten sä väität, vai onko sun muutkin suhteet olleet tällaisia.”

    ”No se ei vittuakaan sulle kuulu! Jos sää siihen huoraan otat yhteyttä, ni mää jätän sut välittömästi! Tierätkö, et se tykkää myös naisista. Jos niin kovasti haluat sen kanssa kaveerata, ni mee vaikka nussimaan sitä! Voitte huorata sitten yhdessä!” hän raivoaa mielipuolisena.

    ”Miksi mä en sille saisi puhua? Mitä salattavaa sulla on? Mäkään en oo salannut mun eksiä. Saat mun puolesta vapaasti mennä kyselemään Mikolta musta. Nyt mä ymmärrän, miksi sä niin kovasti pelkäsit, että sun eksät ottaisivat muhun yhteyttä”, naurahdan epäuskoisena.

    Olen jopa hiukan voitonriemuinen, kun onnistuin saamaan Jorista näin paljastavan reaktion aikaan. Ehkä kyse ei olekaan pelkästään musta.

    ”Mun yksi eksä otti Johannaan yhteyttä, ja ne sitten porukalla puhuivat paskaa musta. Se suhde loppui siihen.”

    ”Miksi sun eksä olisi muka yhtäkkiä puhunut susta paskaa, jos mitään aihetta sille ei ollut? Mitä sä salaat?”

    ”En salaa mitään! Mun elämä ei sulle vaa kuulu!”

    Vaadin Joria tulemaan luokseni, mutta sen sijaan hän pilkallisesti ilmoittaa, että poisti autonsa rekisteristä, jotta ei voisi ajaa luokseni.

    ”Mitä vittua? Sä oot ihan sekaisin!” karjun silmittömän raivon vallassa.

    Juoksen asunnostani ulos, nousen pyörän selkään ja ajan niin kovaa kuin pääsen 13 kilometrin matkan Pirkkalaan. Jori päästää mut sisälle. Tällä kertaa ei ole tavaroita kerättäväksi, sillä Jori ei halunnut kummankaan tavaroita toisen luokse, jotta suhteemme ei paljastuisi. Jään eteiseen seisomaan. Jori seisoo edessäni ja katselee mua naama peruslukemilla. Eikö häntä tosiaan kiinnosta paskaakaan?

    ”Sä oot rikkonut mut. Ymmärrätkö? Ymmärrätkö, mitä sä oot mulle tehnyt? Sä veit mun elämän. Väkivalta tuhosi mun elämän ja sisimmän”, itken hysteerisenä.

    Jori seisoo hievahtamatta paikallaan ja tuijottaa mua jopa kyllästyneenä.

    ”Miksi sä vihaat mua niin paljon? Mitä pahaa mä oon koskaan sulle tehnyt, että muka ansaitsin kaiken sen? Sä et rakasta mua. Et koskaan rakastanut”, jatkan.

    Lyyhistyn seinää pitkin lattialle istumaan ja vollotan ääneen.

    ”Ei kyse ole siitä”, Jori vastaa kuivasti.

    ”Mä aion kuolla”, sanon yhtäkkiä.

    ”Ei ehkä kannata.”

     ”Mitä sä siitä muka välität? Mähän oon sun elämäsi paskin asia!”

    ”Kyllä määkin siitä kärsin, jos sää tapat ittes”, Jori sanoo kuin puhuisi mitä kaupasta täytyy seuraavalla kerralla ostaa.

    Äänettömät kyyneleet valuvat poskiani pitkin. Tuijotan lasittuneilla silmilläni tyhjyyteen. Olen hiestä märkä. Pääni on sekava. Joudun pian viiltämään veitsellä rintakehäni auki, jotta kaikki paha pääsee purkautumaan ulos. Mä en enää jaksa kantaa sitä. Silti vieläkin toivon salaa, että Jori tulisi luokseni, halaisi mua tiukasti ja vakuuttaisi, että kaikki kääntyy hyväksi. Jori alkaa järjestelemään tavaroitaan − kuin mua ei olisikaan − eikä sano enää mitään.

    Itkuni on vihdoin loppunut. Toisesta huoneesta kuuluu kolinaa. Olkapäilläni lepäävissä kuulokkeissa lyriikat soljuvat eteenpäin.

 

Ylitse talven ylösalaiseen

Salaiseen paikkaan jossa

Alku on loppu on alku

Ylösalaiseen

Ylösalaiseen

 

Olen saapuva

Olen maatuva

Tulen sammutan

Tulen ylösalaiseen

Maanalaiseen

 

Olen luonasi

Olen luonasi

Olen luonasi

 

    Jori jatkaa siivoiluaan. Ihan kuin en edes olisi tässä. Täysin rikottuna, paskana. Ihan kuin hänen rakastamansa ihminen ei itkisi hänen edessään. Olen näkymätön. En merkitse hänelle mitään. Ehkä mua on vain mahdotonta rakastaa. Ehkä mun kanssa ei voi olla ilman, että mua tarvitsee välillä vähän hakata. Ehkä mä vain teen ihmisistä väkivaltaisia. Paskinta, mitä koskaan elämässään kohdannut.

    Mitään sanomatta nousen ylös ja lähden. Jori säntää perääni, mutta hyppään oven edessä seisovan pyöräni kyytiin ja poljen kohti järveä taakseni katsomatta. Ajan rantatietä eteenpäin. Voisin hukuttaa itseni. Päähäni jostain pulpahtava ajatus on ihmeen lohdullinen. Elämäni päättyisi mulle tärkeään paikkaan. Kuvittelen mielessäni, miltä tuntuisi kuolla hukkumiseen. Vesi leviäsi ympärilläni; kastelee ensin vaatteet ja lopulta hiukset. Painuisin pinnan alle. Ympärillä avautuu hiljaisuus. Ainoastaan auringon pehmeät säteet rikkovat syvyyden ja pimeyden. Menisikö ensin taju, vai vetäisinkö vettä keuhkoihini ja vasta sitten kaikki pimenisi? Todennäköisesti mua ei kuitenkaan sattuisi. Ja kipu loppuisi pian. Kipu loppuisi. Kipu, jota en enää jaksa kantaa.

    Pysähdyn rannalle. Vesi edessäni avautuu tyynenä. Kellastuvat koivut pudottelevat lehtiään aiheuttaen veden koskemattomaan pintaan pieniä ketjureaktioita. Potkaisen pyörän jalan alas ja jätän pyörän nojaamaan koivuun. Kehoni ei tunnu enää omalta. Kuulen takaani Jorin pilkallisen naurun: ”Sää oot paskinta, mitä oon elämässäni kohdannut.”

    Sitten silmieni eteen rävähtää kuva Väinöstä. Miten Väinön kävisi? Se rikkoisi hänen elämänsä. En voi tehdä sitä. Hänen elämänsä olisi lopullisesti pilalla. Ajatus Väinöstä saa mut kääntymään takaisin, palaamaan pyörälle ja suuntaamaan kotiin. En voi jättää Väinöä yksin tähän pahaan maailmaan.

    Matkalla puhelimeni soi. En halua puhua Jorille enää sanaakaan. Kotiin päästyäni olen silti pettynyt, kun Jori ei ole vaivautunut tulemaan luokseni, vaikka lähdin häneltä niin sekavassa mielentilassa. Ei tietenkään ole – mitä mä oikein kuvittelin. Käyn suihkussa ja menen peiton alle makaamaan. Olen saanut puheluita sekä Jorilta että tuntemattomasta numerosta.

    ”Älä tee mitään tyhmää. Mä lähetin poliisit sun luo”, Jori on viimeisimmäksi laittanut.

    Melkein saman tien ovikello soi vaativasti. Arvelen Jorin olevan oven takana. Jään peiton alle kuuntelemaan oven hakkaamista, kunnes vieras miesääni pyytää:

    ”Saara, avaa ovi, täällä on poliisi.”

    ”Voi vitun paskapää”, mutisen itsekseni tarkoittaen Joria.

    Hetken harkitsen, että teeskentelen olevani muualla, mutta sitten nousen ylös, laitan eteiseen valon ja avaan oven. Oven takana seisoo mies- ja naispoliisi.

    ”Saadaanko tulla sisälle hetkeksi juttelemaan?” mies kysyy.

    Nyökkään ja astun kauemmaksi. Päälläni on vain toppi ja pikkuhousut, mutten välitä. Mies on sekunnin verran häkeltynyt vähäisestä vaatetuksestani. Mua ei hätkähdytä enää mikään. Jään kädet puuskassa seisomaan poliisien eteen.

    ”Sun miesystävä oli huolissaan, että saattaisit tappaa itsesi. Onko sulla ollut sellaisia ajatuksia?” mies jatkaa.

    ”No kyllähän se kävi mielessä”, vastaan rehellisesti.

    ”Miksi sä sellaisia ajattelit?”

    Kyyneleet karkaavat silmistäni yrittäessäni löytää sopivia sanoja. Takeltelen muutamaan otteeseen, sillä en haluaisi purskahtaa räkäiseen itkuun tuntemattomien ihmisten edessä.

    ”Koska hän pahoinpitelee mua jatkuvasti, enkä mä enää kestä sitä. Enkä mä pääse siitä eroon. Mä oon jättänyt sen jo monta kertaa, mutta aina se vaan tulee takaisin.”

    ”Onko hän siis tämä, joka soitti hätäkeskukseen?”

    Nyökkään.

    ”Onko hän nyt pahoinpidellyt sua?” mies kysyy ja silmäilee kehoani, kuin etsien todisteita.

    ”Ei… Viimeksi viime viikon torstaina.”

    Juttelen pitkän tovin poliisien kanssa. Roosa kiehnää poliisien jaloissa ja istahtaa välillemme kuin suojellakseen mua. Poliisit ovat myötätuntoisia, eivätkä syyllistä mua.

    ”Pystytkö nyt olemaan menemättä sen kanssa takaisin yhteen?” nainen vuorostaan kysyy.

    ”Tuskin”, vastaan taas rehellisesti.

    Sisimmässäni tiedän, että edelleenkin palaan Jorin luokse heti, kun hän sitä tulee kysymään.

    ”Haluatko, että me pyydetään lanssi tähän paikalle? He osaavat paremmin hoitaa tällaiset tilanteet?”

    ”Ei tarvitse.”

    Mua hävettää pelkkä ajatuskin, että käyttäisin pelastuslaitoksen tiukkoja resursseja tällaisen asian hoitamiseen.

    ”Aiotko sä vielä tehdä jotain itsellesi?”

    ”En. Mulla on lapsi, joten en mä hänen takiaan voi. Ja mä haluan vaan nukkumaan.”

    ”Missä hän nyt on?” mies kysyy tarkoittaen Väinöä ja kuikuilee olkani yli.

    ”Isällään.”

    ”Onko hän se mies?”

    ”Ei, mun lapsen isä on hyvä mies.”

    ”Jos yhtään sellainen olo tulee, niin soita hätäkeskukseen, niin he lähettävät lanssin paikalle.”

    Kun poliisit saavat varmistuksen, etten aio vahingoittaa itseäni, he toivottavat hyvää jatkoa ja lähtevät.